برای عضویت در سایت نیاز به ثبت نام ندارید! کافیست در یکی از سرویسهای گوگل، فیسبوک یا یاهو عضو باشید و از گزینه ورود استفاده کنید. این روش در بسیاری از سایتهای بزرگ استفاده می‌گردد و شما را از بیادسپاری یک نام کاربری و رمز عبور دیگر بی‌نیاز می‌کند. این کار از طریق پروتکول امن OAUTH2 صورت می‌پذیرد. برای اطلاعات بیشتر، صفحه مربوطه در ویکی‌پدیا را بخوانید.

آمادگی۸۰‌ درصدی لهستان برای میزبانی

شنبه، ۲۰ خرداد ۱۳۹۱، ساعت ۰۹:۵۹ — همشهری

رانندگان تاکسی زبـان انگلیسی می‌آموزند، باغبان‌ها میدان‌های شهر را با گل‌کاری تزیین می‌کنند و رستوران‌دارها رنگ‌و‌رویی نو به محل کسب و کار خود می‌بخشند. فوتبال‌دوستانی که از ورشوی مرکزی به ورزشگاه یورو۲۰۱۲ می‌آیند با شهری آراسته روبه‌رو خواهند شد که از پوسته خاکستری همیشگی خود به‌عنوان عضو سابق بلوک شرق بیرون آمده و برای خودنمایی حاضر می‌شود.

پایتخت لهستان و۳ شهر دیگری که میزبان بازی‌های یورو۲۰۱۲ خواهند بود در آستانه وقوع بزرگ‌ترین رویداد ورزشی تاریخ این کشور چهره‌ای تازه به خود گرفته‌اند. بازدید‌کنندگان بی‌تردید تحت‌تأثیر زیبایی استادیوم‌ها، که ۱/۲میلیارد دلار هزینه برداشته‌اند، قرار خواهند گرفت و از نمای جدید ایستگاه قطار مرکزی که زمانی به‌خاطر کیوسک‌های کثیف فست‌فود و تجمع گداهای بی‌خانمان چهره زشتی داشت، شگفت‌زده خواهند شد اما اهالی شهر بی‌قرارند. لهستانی‌ها، تحلیل‌گران و احزاب مخالف وعده‌های نخست‌وزیر دونالد توسک را زمانی که از لهستان و اوکراین به‌عنوان گزینه‌هایی بعید برای میزبانی رقابت‌ها نام برده می‌شد، به خاطر دارند؛ وعده‌هایی که بخش زیادی از آن تحقق پیدا نکرد و درآستانه شروع مسابقات، صدای منتقدین بلند و بلند‌تر شد.

جاروسلاو کاژینسکی، رهبر حزب مخالف، با تأکید بر اینکه دولت توسک از آزمون خود سربلند بیرون نیامد، در این باره گفت: هیچ آزادراه یا مسیر قطاری وجود ندارد. واقعا هیچ چیزی وجود ندارد. رهبر حزب جناح راستی قانون و عدالت بیان کرد: « ما فکر می‌کردیم آنهایی که برای یورو۲۰۱۲ به لهستان می‌آیند، با کشوری مدرن روبه‌رو خواهند شد». اما دولت لهستان در پاسخ می‌گوید که به‌خوبی برای این رویداد آماده شده و خاطرنشان می‌کند که ۱۳ تیم از ۱۶ تیم شرکت‌کننده، این کشور را به‌عنوان محل استقرار خود برگزیده‌اند. اما بر خلاف وعده‌های دولت مبنی بر ساخت و مدرن‌سازی‌ راه‌ها برای تسهیل رفت‌و آمد هزاران هوادار بین شهرهای میزبان یورو، مشکلات جاده‌ها همچنان به قوت خود باقی است. پاول گراس، سخنگوی دولت، از تکمیل حدود ۸۰درصد از زیرساخت‌ها خبر داده اما اعتراف می‌کند که ۲۰درصد دیگر که عمدتا راه‌ها را شامل می‌شود تا زمان آغاز بازی‌ها تمام نمی‌شود. در عوض مقامات درتلاشند تا اهمیت این اتفاق را کمرنگ کنند و گراس در این باره می‌گوید که اکثر هواداران با هواپیما به لهستان سفر می‌کنند و فرودگاه‌ها و خطوط راه‌آهن تکمیل و مدرن‌سازی‌ شده‌اند.

میکولاژ پیوتروفسکی، سخنگوی آژانس هماهنگی برگزاری مسابقات هم در این رابطه می‌گوید: در این مقیاس از سرمایه‌گذاری طی ۵سال گذشته، کاملا طبیعی است که ریسک‌هایی وجود داشته باشد. گراس نیز در این راستا می‌گوید: در جریان این حجم عظیم ساخت‌و‌سازکه صدها میلیارد زلوتی در آن هزینه شده، اتفاقات زیادی می‌افتد و تأخیر پیش می‌آید.

منتقدین و بسیاری از لهستانی‌ها اما نمی‌توانند از این موضوع به‌سادگی بگذرند و بر این باورند که دولت در عمل به وعده‌هایی که در سال۲۰۰۸ در خصوص بهبود وضعیت راه‌ها داده، کوتاهی کرده است. چاله‌ها، ترافیک سنگین، و آزادراه‌های دوبانده‌ای که به واسطه حضور کامیون‌های باری، باریک شده‌اند ازجمله موضوعات مورد بحث میان مردم لهستان است. سایر تحلیل‌گران نیز معتقدند که آمار ۸۰درصدی گراس خیلی خوش‌بینانه است و در واقعیت دولت بسیار بدتر از این عمل کرده است.

آدریان فورگالسکی، یک کارشناس زیرساخت، در این باره به هفته‌نامه پولیتیکا می‌گوید: نمی‌دانم که وزیر گراس چطور حساب کرده که به ۸۰درصد رسیده است. طبق محاسبات من در خصوص ساخت راه‌ها، حدود ۴۰درصد از طرح اولیه انجام شده و در زمینه راه‌آهن هم ۵۰درصد. به‌گفته فورگالسکی دولت لهستان هر بار فهرست عملیاتی که باید توسط شرکت راه‌آهن انجام می‌گرفت را کوتاه‌تر کرده است. جانوژ پیه کوشینسکی، معاون کمیته پارلمانی زیرساخت، هم اظهاراتی مشابه در گفت‌وگو با «رزسپوسپولیتا» داشته و گفته که تنها حدود ۴۰درصد از عملیات راهسازی تا زمان آغاز بازی‌ها خاتمه می‌یابد و این در حالی است که هیچ‌یک از شهرهای میزبان از راه‌ها یا شبکه ریلی مدرن برخوردار نخواهند بود.

به گزارش این روزنامه یک‌هشتم از پروژه‌های در نظر گرفته شده برای بهره‌برداری در زمان تعیین شده آماده نمی‌شود. این وضعیت، درصورتی مشکل‌آفرین نخواهد بود که طبق پیش‌بینی‌ها، هواداران سفرهای هوایی را برای رفت و آمد میان شهرهای میزبان انتخاب کنند و از جاده‌ها دور بمانند. با وجود این تردیدی نیست که استادیوم‌هایی که برای برگزاری مسابقات در نظر گرفته شده‌اند، بازدید‌کنندگان را حیرت زده خواهندکرد. ازجمله استادیوم شهربالتیکی گدانسک که طراحی آن به شکل کهربا(سنگی که در سواحل بالتیک استخراج می‌شود) است. ضمن اینکه استقبال گرم لهستانی‌ها که همواره سعی در مدرن و اروپایی نشان دادن کشور خود دارند، انتظار مسافرینی را می‌کشد که برای تماشای بازی‌ها قدم به خاک این کشور می‌گذارند. اما وضعیت نامناسب جاده‌ها حتی پس از خاتمه رقابت‌ها برای اهالی لهستان و به خصوص سیاستمداران این کشور اهمیت خود را از دست نخواهد داد.

خبرهای تصویری

بعدی قبلی

تمام حقوق برای سایت فوتبال . آی آر محفوظ است . هر گونه نقل مطلب و خبر از سایت با ذکر منبع مجاز است | 1391