برای عضویت در سایت نیاز به ثبت نام ندارید! کافیست در یکی از سرویسهای گوگل، فیسبوک یا یاهو عضو باشید و از گزینه ورود استفاده کنید. این روش در بسیاری از سایتهای بزرگ استفاده می‌گردد و شما را از بیادسپاری یک نام کاربری و رمز عبور دیگر بی‌نیاز می‌کند. این کار از طریق پروتکول امن OAUTH2 صورت می‌پذیرد. برای اطلاعات بیشتر، صفحه مربوطه در ویکی‌پدیا را بخوانید.

یک اتفاق بزرگ در یک باشگاه بزرگ

دوشنبه، ۱۳ آذر ۱۳۹۱، ساعت ۱۱:۳۴ — مشرق

اینکه بارسلونا پس از ۱۱۱ سال روی پیراهن خود تبلغ کند عجیب است اما عجیب‌تر از آن رابطه‌ای است که با قطری‌ها برقرار کرده است.

تیم بارسلونا

به نقل از تسنیم، بارسلونا تیم بی‌نظیر فوتبال جهان که در سه سال گذشته بیشترین عناوین قهرمانی را از آن خود کرده به دلیل ایستادگی در نپذیرفتن پیشنهادات مختلف اسپانسر پیراهن شهرت یافته بود اما در سال ۲۰۰۶ مسئولان باشگاه اعلام کردند با یونیسف قراردادی پنج ساله به امضا رسانده‌اند که به واسطه آن نشان این موسسه روی پیراهن بارسلونا نقش می‌بندد. براساس این توافق کاتالان‌ها نیز هر سال به طور ثابت مبلغ ۲.۳ میلیون دلار به یونیسف اهدا می‌کردند تا به گونه‌ای در انجام کارهای خیریه با این موسسه سهیم شوند.

زیر پا گذاشتن سنت ۱۱۱ ساله

با افزایش بدهی‌های بارسلونا و رسیدن آن به رقم ۳۶۹.۵ میلیون پوند به نظر می‌رسید دیگر باشگاه قادر به حفظ ستاره‌های بزرگ خود نخواهد بود. سرانجام در زمستان سال ۲۰۱۰ بارسلونا به عادت سخاوتمنداته خود برای رد پیشنهادات اسپانسرهای پیراهنش خاتمه داد و با امضای قراردادی فوق العاده چشمگیر با موسسه قطر به ارزش ۱۹۲ میلیون دلار سنت ۱۱۱ ساله خود از زمان تاسیس باشگاه در سال ۱۸۹۹ میلادی را شکست. با وجود اینکه موسسه خیریه کودکان جای خود را به اسپانسر جدید داده اما هنوز هم نشان یونیسف روی پشت پیراهن‌های کاتالان‌ها دیده می‌شود.

تلاش برای پشت سر گذاشتن رقبا

رقیبان سرسختی همچون رئال مادرید در اسپانیا و لیورپول و منچستریونایتد در خارج از مرزهای این کشور به طور میانگین هر ساله با افزودن ۲۰ میلیون پوند بر اعتبار باشگاه‌های خویش جایگاه خود را در بین هواداران و دوستداران فوتبال محکم می‌کردند و روز به روز بر شهرت‌شان افزوده می‌شد. با توجه به مقدار درآمد تیم‌های رقیب حالا بارسلونا با امضای این قرارداد خود را به برندی پیشتاز در رشته ورزشی فوتبال جهان تبدیل کرده بود.

کرایف: مدیریت خلاقیت لازم در اداره باشگاه را ندارد

یوهان کرایف، اسطوره بلند پرواز هلند و ستاره سابق بارسلونا بارها از این تصمیم باشگاه انتقاد کرد. وی معتقد بود واگذار کردن پیراهن به اسپانسر تنها برای جبران ۶ درصد از بودجه کل این باشگاه ارزش از دست دادن خاص بودن این باشگاه در این زمینه را نداشت. ستاره سابق کاتالان‌ها در مصاحبه‌ای با El Periodico de Catalunya گفت: بارسلونا، باشگاه منحصر به فردی در جهان است و هنوز در تاریخ فوتبال تیمی سرسخت و جنگده به حساب می‌آید. متوجه این موضوع هستم که در شرایط کنونی بیشتر از آن چیزی که باید به دست آوریم از دست می‌دهیم. به هر حال با واگذاری پیراهن تیم به اسپانسر اینگونه به من تلقین می‌شود که مدیریت در اداره باشگاه خلاقیت لازم را ندارد و همین موضوع باعث افت بارسا خواهد شد.

برنده این بازی کیست؟

در هر صورت موسسه قطر با این قرارداد سنگین خود را با محبوب‌ترین تیم و در واقع با محبوب‌ترین ورزش دنیا مطرح کرد تا به نوعی برنده این بازی باشد، در مقابل با وجود اینکه حالا بارسلونا کمی تجاری‌تر به قضایا می‌نگرد اما شاید با این روشی که در پیش گرفته وجهه اجتماعی و فرهنگی خود را که در طول این سالیان برای خود اندوخته از دست دهد.

جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و پول‌های نفت

قطری‌ها با شعار "قطر را حمایت کنید تا از اقتصاد سوخت‌های فسیلی به اقتصاد علمی برسیم" خود را آماده برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ می‌کنند. اکنون قطر برای ساخت زیر ساخت‌های این تورنمنت عظیم ( استادیوم‌ها ، هتل‌ها، راه‌ها و ...) مبلغی هنگفت در نظر گرفته که در حدود ۶۴ بیلیون دلار تخمین زده شده است. آنها برای هر چه بهتر برگزار شدن این رقابت‌ها برنامه ساخت ۹ استادیوم پیشرفته را در برنامه کار خود دارند.

نفوذ موسسه قطر به قلب فوتبال جهان

موسسه قطر در واقع سازمانی مستقل و خصوصی در دوحه قطر است که در سال ۱۹۹۵ میلادی و با هدف آموزش و حمایت از نخبگان و پژوهش‌های نو تاسیس شد. در بیانیه‌ای که در وب سایت این سازمان قرار گرفته از مردم به عنوان سرمایه‌های این موسسه نام برده شده و نامی از نفت به عنوان سرمایه این سازمان به میان نیامده است.

شاید رقم ۱۲۵ میلیون پوند برای یک بیلیونر قطری که مالک شرکت تولید نفت خام است مبلغ ناچیزی باشد اما این رقم برای مردم عادی، شرکت‌ها و سازمان‌ها مبلغ زیادی به حساب می‌آید. پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چرا موسسه قطر خود را به یکباره به فوتبالدوستان جهان و رسانه‌ها معرفی کرد؟ یکی از محتمل‌ترین دلایل این است که قطری‌ها با این کار می‌خواهند مشارکت و دفاعیه خود برابر میزبانی قطر در جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ را نشان دهند.

کسب امتیاز میزبانی جام جهانی

پس از آنکه روسیه میزبانی برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۱۸ میلادی را از آن خود کرد، قطر که کشوری غنی از منابع نفتی در منطقه خاورمیانه است موفق شد با کنار زدن رقیبان قدرتمندی همچون آمریکا و استرالیا امتیاز میزبانی این تورنمنت مهم در سال ۲۰۲۲ را از آن خود کند. انتخاب میزبان مسابقات جام جهانی توسط کمیته اجرایی فیفا صورت می‌پذیرد و این در حالی است که برخی مدعی شدند کشورهایی که موفق به کسب امتیاز برگزاری این مسابقات شده‌اند به رای دهندگان رشوه داده‌اند. قطر این اتهام را نپذیرفت و فیفا نیز با تردید اعلام کرد که نیازی به تحقیق و بررسی نیست.

حقیقتی گریز ناپذیر

طبق گفته قطری‌ها میزان کربن ساطع شده از این استادیوم‌ها صفر خواهد بود و برنامه ای ویژه را برای مهار شرایط گرم آب و هوایی که در زمان برگزاری رقابت‌ها مصادف با اوایل تابستان و گرمای ۴۰ درجه است خواهند داشت. در ضمن آنها مدعی هستند این استادیوم‌ها به سیستم "تهویه مطبوع" مجهز خواهند شد تا بازیکنان و تماشاگران گرمازده نشوند و از این طریق تاثیر منفی تشعشات خورشیدی و بادهای گرم را نیز کنترل کنند.

هرچند به گفته قطری‌ها، این ورزشگاه‌ها تا جای ممکن دی اکسید کربنی از خود ساطع نخواهند کرد ولی حقیقت این است که تمام هزینه برگزاری این مسابقات از طریق فروش نفت به دست خواهد آمد. این یعنی برگزاری کل این مسابقات برابر با تولید مقدار زیادی کربن است که می‌توان به وضوح ردپای آن را دید ولی موسسه قطر در حال گریز از این واقعیت است. این سازمان خود را اجتماعی و دوستدار محیط زیست معرفی می‌کند ولی حقیقت چیز دیگری است و شواهد خلاف این موضوع را به اثبات می‌رساند. آیا آنها روی حمایت بارسلونا برای جام جهانی ۲۰۲۲ حساب باز کرده‌اند؟ به نظر می‌رسد این یک بازی دو سر برد برای هر دو طرف است.

تمام حقوق برای سایت فوتبال . آی آر محفوظ است . هر گونه نقل مطلب و خبر از سایت با ذکر منبع مجاز است | 1391