برای عضویت در سایت نیاز به ثبت نام ندارید! کافیست در یکی از سرویسهای گوگل، فیسبوک یا یاهو عضو باشید و از گزینه ورود استفاده کنید. این روش در بسیاری از سایتهای بزرگ استفاده می‌گردد و شما را از بیادسپاری یک نام کاربری و رمز عبور دیگر بی‌نیاز می‌کند. این کار از طریق پروتکول امن OAUTH2 صورت می‌پذیرد. برای اطلاعات بیشتر، صفحه مربوطه در ویکی‌پدیا را بخوانید.

آیا واقعا منچستریونایتد ۶۵۹ میلیون طرفدار دارد؟

چهارشنبه، ۲ اسفند ۱۳۹۱، ساعت ۲۲:۳۶ — بی‌بی‌سی

دیدار هفته گذشته منچستر یونایتد و رئال مادرید که با نتیجه ۱ بر ۱ به پایان رسید، به گفته ژوزه مورینیو، سرمربی حریف اسپانیایی، مسابقه‌ای بود که "همه جهان منتظر تماشای آن بودند."

تیم منچستر یونایتد و تیم رئال مادرید

در‌واقع، منچستریونایتد ادعا می‌کند که در جهانی با هفت میلیارد نفر جمعیت، از هر ۱۰ نفر یک نفر به تماشای مسابقاتی که منچستریونایتد در آن شرکت دارد، علاقه‌مند است.
حتی سرسخت‌ترین رقبای منچستریونایتد هم اذعان دارند که این باشگاه در سراسر دنیا هوادار دارد. هرچند این موضوع که از میان ۵ میلیارد جمعیت بزرگسال در جهان، تعداد طرفداران این باشگاه به ۶۵۹ میلیون نفر می‌رسد، ادعای بزرگی است.

البته این آمار از هوا نیامده است. منچستریونایتد شرکت بازاریابی "کانتار" را به خدمت گرفت تا یک همه‌پرسی در سطح جهانی انجام دهد.

این شرکت بین ماه‌های ژوئن تا اوت ۲۰۱۱ میلادی، از ۵۴ هزار نفر در ۳۹ کشور مختلف نظرسنجی کرد. با بعضی از آنها رودررو صحبت شد، ولی بیشتر مردم به سؤالات از طریق آنلاین پاسخ دادند.

در نهایت، این تحقیقات نشان داد که باشگاه منچستریونایتد در آسیا ۳۲۵ میلیون، در آفریقا و خاورمیانه ۱۷۳ میلیون، در اروپا ۹۰ میلیون و در آمریکا ۷۱ میلیون طرفدار دارد که در مجموع منچستریونایتد را با ۶۵۹ میلیون طرفدار به پرطرفدارترین باشگاه فوتبال دنیا تبدیل می‌کند.
ریچارد برینکمن، رئیس کانتار می‌گوید: "من به صحت آماری که به دست آمده است، اطمینان کامل دارم و تنها یک درصد احتمال خطا می‌دهم."

او می‌گوید: "برای تعدادی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها در سراسر دنیا کار می‌کنیم ... این، به نفع ماست که با استفاده از اطلاعاتی که در دست داریم، دقیق‌ترین آمار را به دست آوریم نه بزرگ‌ترین را."

اما پس از انتشار آمار در ماه مه ۲۰۱۲ بسیاری از دست‌اندرکاران ورزشی عکس‌العمل‌هایی تردیدآمیز نشان دادند.

نیک هریس، سردبیر وبسایت اسپورت اینتلیجنس که به امور مالی در حوزه ورزش می‌پردازد، می‌گوید: "این فکر که منچستریونایتد آن طور که نتیجه این تحقیقات نشان داده است، در چین ۱۰۸ میلیون هوادار دارد واقعا مسخره است."

او همچین به تناقض‌های موجود در نتیجه نظرسنجی اخیر با تحقیقاتی که در ۲۰۰۷ انجام شد، اشاره می‌کند.

او توضیح می‌دهد: "نتیجه این تحقیقات نشان می‌دهد که در مدت ۵ سال تعداد کسانی که مسابقات منچستریونایتد را دنبال می‌کنند از ۳۳۳ میلیون به ۶۵۹ میلیون نفر رسیده است، یعنی تقریبا دوبرابر شده است. واقعا دهان آدم از تعجب باز می‌ماند."

نکته دیگری که باعث شگفتی نیک هریس شده، این است که بر اساس آمار کانتار بیش از ۳۰ درصد از جمعیت ۴۹ میلیون نفری کره جنوبی از هواداران منچستریونایتد هستند.

تعداد تماشاگرانی که به طور زنده مسابقات منچستریونایتد را دنبال می‌کنند در داخل بریتانیا به یک میلیون نفر می‌رسد و سوالی که برای نیک پیش آمده، این است که آیا با احتساب اختلاف ساعت، این افراد در کشورهای مختلف واقعا تا چه حد مسابقات را دنبال می‌کنند؟

اهمیت درک واژه "دنبال‌کننده" یا "علاقه‌مند" بسیار مهم است، زیرا کانتار در تحقیقاتش "دنبال‌کنندگان" را مد نظر دارد نه "هواداران" را.

کانتار در این بخش از نظرسنجی، افرادی را که بدون درنگ در جوابشان گفته‌اند آنها به منچستر و یا به دنبال کردن اخبار این تیم علاقه‌مند هستند، در این معنا گنجانده و "هوادار" محسوب کرده است.

ریچارد برینکمن، رئیس کانتار به این امر اذعان می‌کند که ایراد و مانعی ندارد که افراد، رخدادهای چندین تیم را دنبال کنند.

او می‌گوید: "مردم در سراسر دنیا بیش از یک باشگاه را دنبال می‌کنند. این قطعا روندی است که به تازگی شاهدش بوده‌ایم، به‌خصوص در کشورهای در حال توسعه، مردم بیش از یک باشگاه را دنبال می کنند."

اما احتمالا در این فکر هستید که اصولا تعداد هواداران یک باشگاه بسیار مهم‌تر از تعداد دنبال‌کنندگان آن است. پس چرا منچستر یونایتد تا این اندازه به دنبال آمار علاقه‌مندانش است؟

بن ولز، مشاور امور بازاریابی می‌گوید که بخشی از اهمیت این آمار، به جذب حامیان مالی یا اسپانسرها مربوط می‌شود.
لز که شش سال رئیس بازاریابی باشگاه چلسی بود، می‌گوید: "همه حامیان مالی، از دارندگان حقوق تبلیغاتی خود انتظار دارند که برای ترویج محصول و یا نام تجاری آنها آماری را ارائه دهند که نشاندهنده توان بالقوه آنها (برای تبلیغ) باشد."

ولز می‌گوید که در مدتی که به عنوان رئیس بازاریابی چلسی فعالیت می‌کرد، تنها یکبار این باشگاه آماری را منتشر کرد که نشان می‌داد تعداد هوادارانش در سراسر جهان به ۱۱۰ میلیون نفر می‌رسد. اما او اقرار می‌کند که با دیده شک به این آمار نگاه می‌کند.

به گفته او "مردم با شنیدن رقم‌های بزرگ زود تحت تاثیر قرار می‌گیرند."

اینکه منچستریونایتد مدت کمی پیش از عرضه سهامش در بازار سهام نیویورک این آمار را منتشر کرد و نتایج آن را برای جذب سرمایه‌گذاران بالقوه اعلام کرد، امری تصادفی نبود.

این باشگاه در بیانیه فروش سهام خود اعلام کرد: "در تاریخ ۱۳۴ ساله خود موفق به کسب ۶۰ جایزه شده‌ایم که ما را با ۶۵۹ میلیون دنبال‌کننده در سراسر جهان، به یکی از مارک‌های تجاری بزرگ در جهان تبدیل کرده است."

نیک هریس می‌گوید که می‌تواند درک کند انگیزه انتشار این آمار چه بوده است.

او می‌گوید: "در آمریکا فوتبال از رشته‌های اصلی ورزشی به شمار نمی‌رود. ورزش‌دوستان آمریکایی فکر می‌کنند بسکتبال حرفه‌ای این کشور یا فوتبال آمریکایی و بیس‌بال، رشته‌های ورزشی جهانی هستند. اما قطعا اینطور نیست."

هریس می‌گوید: "این ورزش‌ها اساسا ورزش‌هایی آمریکایی و تنها باب طبع تماشاگران آمریکایی هستند. آنها احتمالا این موضوع را درک نمی‌کنند که فوتبال تنها رشته‌ای است که حقیقتا جهانی است. منچستریونایتد هم می‌خواست به بریتانیا بقبولاند که تا چه حد فوتبال جهانی است."

با این توضیحات می‌رسیم به نکته‌ای که رقبای منچستریونایتد بیش از هرچیز به آن علاقه دارند، این که بیشتر هواداران این باشگاه اصلا منچستری نیستند.

در‌ واقع، اگر آمار منتشرشده توسط خود باشگاه را باور دارید، تنها بخش کوچکی از علاقه‌مندان تیم -یعنی کمتر از یک درصدـ متعلق به شهر منچستر هستند.


دنبال‌کنندگان منچستریونایتد (در چند کشور برگزیده)

چین - ۱۰۸ میلیون نفر (۸ درصد جمعیت)

اندونزی - ۵۵ میلیون نفر (۲۲.۵ درصد جمعیت)

هند - ۳۵ میلیون نفر (۲.۸ درصد جمعیت)

نیجریه - ۳۳ میلیون نفر (۱۹.۴ درصد جمعیت)

ویتنام - ۲۶ میلیون نفر (۲۹.۲ درصد جمعیت)

مکزیک - ۲۵ میلیون نفر (۲۲.۳ درصد جمعیت)

کره جنوبی - ۱۵ میلیون نفر (۳۰.۶ درصد جمعیت)


بیشتر از منچستریونایتد

دقایق پایانی یک مسابقه فوتبال می‌تواند از پرتنش‌ترین لحظات بازی باشد. به‌خصوص اگر طرفین مساوی باشند، یا تیم میزبان از حریف خود یک گل عقب باشد.

اما در میان دوستداران فوتبال "وقت فرگی" اصطلاحی جاافتاده است به این معنا که هر وقت منچستریونایتد دارد می‌بازد، داوران برای تیم سر الکس فرگوسن که به فرگی شهرت دارد، بیش از حد وقت اضافه می‌گیرند.

تمام حقوق برای سایت فوتبال . آی آر محفوظ است . هر گونه نقل مطلب و خبر از سایت با ذکر منبع مجاز است | 1391